Engedjük el végre a margarint, együnk vajat!

Nemrég elfogyott a vaj otthon és leugrottam a szomszéd kisboltba, hogy beszerezzek belőle egy kis tégladarabot. Keresgéltem egy darabig, de csak margarint találtam. Megkérdeztem az új, nagyon fiatal eladóhölgyet, hogy van-e vaj, mert én nem látok sehol. Erre a kishölgy azt mondta, hogy van sokféle, és rámutatott a margarinokra.

Nem hittem a szememnek és a fülemnek. Az eladóhölgy azt mondta, ők otthon ezt hívják vajnak és miután felvilágosítottam, hogy ez nem vaj, nagyon meglepődött. Arról már nem is beszélek, hogy fogalma sem volt róla, hogy az általuk vajnak nevezett margarin mennyire káros az egészségre nézve, sőt van, ahol be is tiltották már.

Régóta tudni, hogy a margarin – ellentétben azzal, amit állítottak róla – mennyire egészségtelen. Ám nem lehet ezt eleget hangsúlyozni, mert még rengetegen élnek vele.

Ezt a margarint gyártók is nagyon jól tudják, ezért elkezdtek próbálkozni azzal, hogy a margarinba vajat kevernek. Ez ugyan nem megoldás, de legalább elindultak egy úton.

Az alábbi cikket azért idézem, hogy mindenkit ösztönözzek a vajfogyasztásra.

Éveken át félretoltuk a vajat, pontosabban a múlt századtól kezdve, amikor is a margarin nagy népszerűséget nyert. Mostanra már ismert tény, hogy a margarin halálos transz-zsírokat tartalmaz. Újabban a vajfogyasztás minimalizálása érdekében pedig olíva és repceolaj került az asztalokra. Itt vannak indokaink arra vonatkozóan, hogy miért kell az asztalnál helyet kapnia a jó, régimódi vajnak.

Egy svédországi egyetemen, a Lund University-n elvégzett tanulmány azt mutatja, hogy a vaj lényegesen kisebb mértékben emeli meg a vérzsírok szintjét a vérben étkezés után, mint az olívaolaj, lenmagolaj vagy a repceolaj. A nagy mennyiségű zsír a vérben rendszerint emeli a koleszterin szintet, ami a “lipid hipotézis” szerint, emeli az érelmeszesedés és szívinfarktus kockázatát.

A vaj miért nem emeli a vér lipid szintjét? A kutatók rámutattak arra, hogy a vajban lévő zsír 20 százaléka rövid és közepes hosszúságú zsírsavakból áll. Ezeket a szervezet közvetlenül energiaátalakításra használja és nem maradnak a vérben elég hosszú ideig ahhoz, hogy hatással legyenek a vérzsír szintjére. A kutatók úgy vélték, hogy bár a vaj emeli a vér koleszterinszintjét hosszú távon, a rövid távú hatások ténylegesen kedvezőek is lehetnek. Nem mindenki ért egyet abban, hogy vaj előnyei az olíva-, repce- és más növényi olajokkal szemben csak rövid távú jelenség lenne. Sally Fallon a The Weston A. Price Alapítványtól rendíthetetlen és igen meggyőző szószólója a vaj előnyeinek és nem ért egyet azzal, hogy a vaj vagy a koleszterin fontos tényező lenne a szív-és érrendszeri betegségek növekedésében.

A hatalmas zsírmentes- étrend összeesküvés Az 1920-as évek kezdetétől a vajat félretolta a margarin. A vajat azzal rágalmazták, hogy halálos telített zsírokat tartalmaz és szívetegséget okoz. Ennek ellenére viszont, több ezer évvel ezelőtt, a vaj sok kultúra tápláléka volt és nincs bizonyíték káros egészségügyi hatásaira. 1920 és 1960 között az amerikaiak vaj felhasználása évente 18 font per főről 4 font per főre esett, de a szívbetegség egy viszonylag ismeretlen számadatról az első számú gyilkossá vált. Szóval, mennyire valószínű az, hogy a vaj öl meg bennünket? Fallon szerint, a vaj egy hatalmas “zsírmentesség” összeesküvés áldozata, és akik hasznot húznak belőle azok, akik az egészséges vajat betegségokozó sorozatgyártású növényi olajok és transz-zsírok előállítására cserélik. Az igazság az, hogy a vaj nem egészségtelen.

Íme 10 előnye a valódi, friss vajnak:

  1. A vaj a legkönnyebben felszívódó vitaminforrás, amely támogatja a pajzsmirigy, a mellékvesék és a szív-érrendszer működését.
  2. A vaj nem vezet felesleges testzsír lerakódáshoz, mert rövid és közepes szénláncú zsírsavakat tartalmaz, amelyek a szervezetben a gyors energia forrásai és hozzájárulnak a jóllakottság érzéséhez is. Ily módon csökkenthetik a sóvárgást és a túlevést.
  3. Rendkívül gazdag antioxidánsokban, beleértve az E és A vitaminokat, valamint a szelént, ami véd a szívbetegségtől és a ráktól.
  4. A vaj jó koleszterin forrás, amely antioxidánsként viselkedik, megjavítva az avas zsírok, növényi olajok és transz zsírok által okozott károkat. A koleszterin az agy és az idegrendszer fejlődéséhez is szükséges, főleg gyermekeknél.
  5. A vajban lévő telített zsír rövid és közepes lánchosszúságú zsírsavakból áll, amelyek daganatellenes tulajdonságokkal rendelkeznek és erősítik az immunrendszert.
  6. A vaj konjugált linolsavakat tartalmaz (CLA), amelyek védenek a rák ellen.
  7. A pasztőrözetlen nyers vajban van egy ú.n. Wulzen tényező amely véd az ízületi gyulladástól, a szürkehályogtól és a verőerek megkeményedésétől.
  8. A vaj kiváló jód forrás, jól felszívódó formában. A jód szükséges a pajzsmirigy megfelelő működéséhez.
  9. Elősegíti a gyomor-bél egészségét és csökkenti a gyermekek hasmenését.
  10. A vaj K2-vitaminban gazdag, megakadályozza a fogszuvasodást és erős fogakat és csontokat épít. Ne feledje, a legelőnyösebb a nyers, pasztörizálatlan vaj fogyasztása.

Források: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12613401

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/12/07/why-is-butter-better.aspx

Olvass többet itt: http://naturahirek.com/felejtse-el-a-margarint-10-egeszseges-erv-a-vajfogyasztas-mellett/

Forrás: http://naturahirek.com/felejtse-el-a-margarint-10-egeszseges-erv-a-vajfogyasztas-mellett/

 

Címkék: Egészség
http://mindenerdekelengem.blogstar.hu/./pages/mindenerdekelengem/contents/blog/29516/pics/lead_800x600.jpg
Egészség
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?