Csodálatos gabona: az aranyló köles és a boldogsághormon

Amikor az első gyermekem még kisbaba volt, a doktornőnk azt ajánlotta, hogy főzzek neki minden nap más gabonából pépet. Először természetesen csak a gluténmentesek jöhettek szóba, de később csatlakozott a többi is. Mint akkor megtudtam, azért érdemes sokféle gabonát fogyasztani, mert minden gabonaféle más és más élettani hatással rendelkezik.

Feltett célom, hogy megismertessem az egészséges táplálkozásra nyitottakat a lehető legtöbb gabonafélével. Most az kölesről lesz szó.

A köles egy ősi gabona. Élettani, egészségre gyakorolt pozitív hatásai egészen egyedülállóak. Mintegy tízezer éves múltra tekint vissza, hazánkban is ismert – még a Kárpát-medencében letelepedő magyarok is termesztették –, és gyakran fogyasztott gabonaféle volt.

Ásványi anyag tartalma a többi gabonához képest nagy. Kovasav (szilícium) tartalma révén jótékonyan hat a bőrre, a hajat fényessé, a fogakat, körmöket erőssé teszi.  Kovasav nélkül egyetlen élő anyag sem tudna létezni. Mésszel együtt elsősorban támasztó funkciót tölt be, a kovasav biztosítja a rugalmasságot, a mész pedig a szilárdságot. Magas szilícium tartalma a kötőszövetekre, porcokra, csontokra hat jótékonyan. Megakadályozza és megállítja az érelmeszesedést, és visszaadja az elváltozott erek rugalmasságát, normalizálja ezzel a vérnyomást is.

Tartalmaz fluort, ként, foszfort, vasat, kálciumot, magnéziumot, mangánt, káliumot, cinket, linolsavat (esszenciális zsírsavat), valamint béta karotint is, amelyet a máj alakít át A-vitaminná. A kálium a szívizom működését szabályozza, míg a magnézium és a foszfor a szellemi munkánál a fáradtság ellen nyújt védelmet. B17-vitamin tartalma révén a rákmegelőző és gyógyító étrendek fontos része.

Olyan esszenciális aminosavat tartalmaz, amely növeli a szerotonin-szintet, vagyis benne van egy-egy löket boldogsághormon is.  

Erős lúgosító hatással is bír, és alacsony kalóriatartalmával – miközben gyorsan és hosszabb időre eltelít – jól beépíthető a fogyókúrás étrendekbe.

Gátolja a szájban lévő baktériumok szaporodását, gombaölő - így kiválóan beilleszthető a candida diétába is.

Ideális tápláléka a vegetáriánusoknak is, mivel gazdag fehérjeforrás (fehérjetartalma 10-15%).  Lábadozó betegeknek és kismamáknak kimondottan ajánlott a fogyasztása, hiszen erősíti az immunrendszert.

Rosttartalma valamivel alacsonyabb a búzáénál. A köles egyszerre képes salakanyagként kiválasztani a pangó ásványi anyagokat a szervezetből, és az ásványi anyag veszteséget kiegyenlíteni. Gluténmentes, ezért az erre érzékenyek is fogyaszthatják.

Szabályozza a vércukor- és koleszterinszintet. Hasznos hasmenés, hányás, emésztési zavar és diabetesz esetén. Enyhíti a várandósok reggeli rosszullétét. Könnyen emészthető, nem idéz elő gázképződést. Melegítő hatású.

Vese- és hólyaggyulladás esetén rendszeres fogyasztása javasolt, a lép gyógyszereként ismeretes.

Ha a fentieknek csak a fele lenne igaz, akkor is érdemes lenne fogyasztani, de így meg aztán pláne!

De mit lehet belőle készíteni?

Rittyenthetsz belőle köretet, egytálételt, kencéket, édességeket, de még tortát is, és ami szintén nagyon fontos – utalva a bevezetőre – gluténmentessége révén, a kisbaba étrendjébe is nyugodt szívvel beillesztheted.

Itt van például egy remek recept:

https://mindenerdekelengem.blogstar.hu/./pages/mindenerdekelengem/contents/blog/47572/pics/lead_800x600.jpg
Egészség,élettani hatások,gabonák,köles,Nyami,TestemLelkem
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?