Ha ezt az egy szuperzöldséget eszed, nincs is szükséged a többire

Egy neves, brit orvos kijelentette, hogy ha ezt a szuperzöldséget eszed, akkor a többi zöldség fogyasztása teljesen elhagyható.

Dr. Rangan Chatterjee, a Négy pillér terv szerzője és a Doktor a házban című BBC program egyik tudósítója szerint elég csak egy növényt fogyasztanunk, és az nem más, mint a brokkoli.

Szerinte a brokkoli szó szerint életmentő. De nézzük meg miért is állítja ezt!

Kutatások bizonyítják, hogy a brokkolinak jelentős szerepe van a rákos megbetegedések kialakulását megakadályozó étrendben. A kemopreventív anyagok képesek megelőzni, megállítani, illetve akár visszafordítani a daganatok kialakulását. Többek között a brokkoliban megtalálható az a szulforafan nevű anyag is, ami állatkísérletekben már bizonyított. Ez az ún. kemopreventív molekula segíti a szervezetnek a daganatos sejtek elpusztítását célzó természetes folyamatainak beindulását, a programozott sejthalálnak nevezett jelenséget. Ezen kívül a szervezet méregtelenítésében fontos enzimek működését is támogatja, s ezáltal hamarabb eltűnnek a szervezetből a rákkeltő anyagok, továbbá lassítja az öregedést.

Ám ezen kívül is vannak nem elhanyagolható jótékony hatásai:

Antibiotikus hatás

A rafanin, amely a brokkolin kívül retekben és a vöröskáposztában is megtalálható, számottevő antibiotikus hatással rendelkezik. A kutatások is igazolták, hogy gátolja egyes vírusok, baktériumok és gombák szaporodását.

Pajzsmirigyproblémák

Jól ismert az is, hogy a rafanin gátolja a pajzsmirigyben a tiroxin és a kalcitonin termelődését. Emiatt a retket az orosz népi gyógyászatban a struma kezelésére használják. Ugyanakkor a rafanin gyógyításban történő alkalmazását korlátozza, hogy terápiás adagokban komoly mellékhatásai vannak.

Koleszterinszint

Egy másik terület a vér koleszterinszintjének csökkentése. Korábbi vizsgálatokból és állatokon szerzett tapasztalatokból tudható volt, hogy a brokkolit, a brokkolikivonatot vagy káposztaféléket is tartalmazó étrend mellett csökkent a vér LDL-koleszterintartalma. Az LDL-koleszterin tartósan magas szintje jelentős szerepet játszik az érelmeszesedés és a hozzá kapcsolódó szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásában. Egy új vizsgálatban pedig a hagyományos brokkolit hasonlították össze egy különösen magas glukorafanintartalmú brokkolihibriddel egészséges önkénteseknél. A hagyományos brokkoli is csökkentette a vér LDL-koleszterin-szintjét, az új hibrid mellett azonban még nagyobb csökkenést tapasztaltak.

Vírusfertőzések

A szulforafán a vírusok elleni küzdelemben is segítségünkre lehet. Egy 2016-ban közölt, kettős vak, placebokontrollált vizsgálatban nemdohányzó kísérleti alanyokat fertőztek meg élő, gyengített influenzavírusokkal. Ahogy az várható volt, az influenzavírusok már egy-két nap után összetett folyamatokat indítottak el a placebocsoportban, amelyre az immunrendszer gyengülése volt jellemző. Ezt a folyamatot azonban a brokkolikivonat sikeresen gátolta, vagyis javította a szervezet védekezőképességét.

Neurodegeneratív megbetegedések

A szulforafán oxidatív stresszben mutatott kedvező hatásai és az Nfr2-aktiválása fontos előny lenne számos neurodegeneratív megbetegedésben, így stroke-ban, Alzheimer-kórban, Parkinson-kórban, traumás eredetű agy- és gerincsérülésekben. E területen egyelőre laboratóriumi kísérletekben és állatmodellekben szereztek pozitív tapasztalatokat.

Ízületi gyulladás

Állatkísérletekben, illetve emberi porcsejtekkel végzett kísérletekben a szulforafán gyulladáscsökkentő hatásúnak bizonyult, ami a szulforafánt – és a brokkolit – az artrózisos panaszok kezelésének egy ígéretes jelöltjévé teszi.

Asztma

Egy érdekes és további kérdéseket felvető klinikai kísérletben asztmás betegeket vizsgáltak. Azt találták, hogy a betegek 60%-ánál a szulforafán javította a hörgők provokált összehúzódását, ami az asztma kórfolyamatának egy fontos mozzanata. A betegek 20%-ánál nem történt változás, míg egy további 20%-nál a szulforafán rontotta a hörgők reakcióját. Az ellentmondásos eredmények miatt további vizsgálatokra van szükség.

Autizmus

Egy néhány évvel ezelőtt végzett kettős vak, placebokontrollált klinikai vizsgálatban 13 és 27 év közötti autistáknál különböző viselkedési és szociális tesztekkel vizsgálva a szulforafán javította az autizmusra jellemző, normálistól eltérő viselkedési mintázatokat. A javulás addig tartott, amíg a betegek a szulforafán kezelés alatt álltak. Bár a tanulmányt érték bírálatok az alkalmazott vizsgálati módszerek miatt, ennek nyomán további kutatások indultak, amelyek remélhetőleg tisztázzák a felmerült kérdéseket.

Szembetegségek

A brokkoli a glukorafanin mellett más glukozinolátot is tartalmaz, többek között glukobrasszacint, amely a glukorafaninhoz hasonló, és szintén a mirozináz enzim aktiválja. Az aktív molekula az indol-3-karbinol, amelyről egy nemrégiben befejezett laboratóriumi kísérletben kimutatták, hogy gátolja azokat a sejten belüli stresszreakciókat, amelyek az időskori makuladegenerációban, retinitisz pigmentózában (festékes szemideghártya-gyulladás), illetve a diabéteszes retinaelváltozásban játszanak szerepet.

Egy másik glukozinolát a progoitrin, melyből a mirozináz közreműködésével goitrin keletkezik. Ez a rafaninhoz hasonlóan gátolja a pajzsmirigyben a tiroxinképződést. Normális étrend mellett ez a hatás elhanyagolható, a nyers káposztafélék túlzásba vitt fogyasztása azonban már problémákat jelenthet. Hipotireózisban, azaz pajzsmirigy alulműködés esetén a keresztesvirágú zöldségek, többek között a brokkoli fogyasztása kerülendő.

Nem mindegy azonban, hogyan készítjük el a brokkolit. Egyik fontos összetevője, a C-vitamin köztudottan hőérzékeny, és a főzés során a szulforafán is hamar bomlani kezd. Ha tehát a gasztronómiai szempontok mellett az egészségre gyakorolt hatásokat is szeretnénk figyelembe venni, akkor a főzés helyett inkább pároljuk gőz fölött, vagy még inkább fogyasszuk nyersen.

Forrás: independent.co.ukwebbeteg.hu

https://mindenerdekelengem.blogstar.hu/./pages/mindenerdekelengem/contents/blog/52669/pics/lead_800x600.jpg
brokkoli,Egészség,életmentő,élettani hatások,szuperzöldség,TestemLelkem
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?